Dat COVID-19 een dominante invloed heeft op IT-projecten hoeven wij u niet uit te leggen. Wel bereikt ons steeds vaker de vraag (vanuit opdrachtgevers) in hoeverre een pandemie als COVID-19 een beroep op overmacht rechtvaardigt.
Overmacht verwerkt in overeenkomst
De meeste IT-overeenkomsten bevatten wel een beschrijving van ‘overmacht’. Vanuit de opdrachtgevers wordt ‘ziekte van personeel’ van de leveranciers heel vaak uitgesloten als reden voor overmacht. Dit is in relatie tot een pandemie als oorzaak voor ziekte niet altijd redelijk. Maar ook gedwongen thuiswerken (inmiddels in veel gevallen enigszins afgezwakt tot een ‘sterk aangeraden advies’) is inmiddels een gevolg van COVID-19.
Aanvullende bepaling opnemen in contract
We adviseren opdrachtgevers een aanvullende bepaling met leveranciers overeen te komen, bijvoorbeeld als volgt:
‘Ter zake van het optreden van het optreden van een ontwrichtende epidemie of pandemie bepalen partijen dat een beroep op overmacht <eventueel verwijzen naar bestaand artikel: op basis van artikel x.x van de overeenkomst> door leverancier slechts te rechtvaardigen valt in de gevallen de (dreigende) niet tijdige nakoming niet voor rekening van leverancier kan komen nadat leverancier bewijst geen andere mogelijkheden te hebben (gehad) dan niet tijdige nakoming.’
Hulp nodig?
Kunt u hulp gebruiken bij het opstellen van een aanvullende bepaling met leveranciers vanwege overmacht door COVID-19? Onze specialisten helpen je graag verder. Neem contact op via het contactformulier of bel naar 010-3072781.