Ontwikkeling nieuwe website(s) voor Nederlandse Transplantatie Stichting

In juni 2024 werd Emtio door NTS gevraagd haar te begeleiden bij de voorbereiding en uitvoering van een Europese aanbesteding voor de ontwikkeling van een nieuwe website.

In juni 2024 werd Emtio door de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS) gevraagd haar te begeleiden bij de voorbereiding en uitvoering van een Europese aanbesteding voor de ontwikkeling van een nieuwe website. Als werktitel is meegegeven: ‘Selectie CMS-oplossing en ontwikkeling, implementatie en (technisch) beheer nieuwe website(s)’.

De NTS heeft sinds 1997 de wettelijke taak om donatie en transplantatie in goede banen te leiden. Dit geschiedt in opdracht van het ministerie van VWS. De NTS is een ZBO (Zelfstandig Bestuursorgaan) en regisseert de hele keten van donatie en transplantatie van organen en weefsels.

Aanleiding

De website is een belangrijk kanaal voor de NTS in het bereiken van haar doelen: namelijk om begrip, vertrouwen en draagvlak te creëren voor orgaan- en weefseldonatie in de samenleving, zodat het publiek goed geïnformeerd en bewust een keuze kan maken in het Donorregister. Ook biedt de NTS voor de medisch professionals belangrijke informatie om hun werk goed te kunnen uitvoeren.

Het bestaande CMS (Bolt) voldeed niet meer aan de wensen. De NTS zocht daarom een nieuw, gebruiksvriendelijk CMS, waarbij belangrijk was dat dit toekomstbestendig zou zijn. Ook was de NTS benieuwd naar de mogelijkheden voor een multisite-CMS, omdat de NTS bij de implementatie van de nieuwe website deze wilde opsplitsen in twee websites.

Op de bestaande website bediende de NTS twee doelgroepen, die als volgt kunnen worden onderverdeeld:

  • Algemeen publiek, patiënten en nabestaanden
  • Zorgprofessionals en andere stakeholders werkzaam op het gebied van donatie en transplantatie

Gewenste situatie

Op basis van verschillen in informatiebehoefte koos de NTS ervoor om twee verschillende domeinen voor de genoemde doelgroepen te ontwikkelen:

  1. Orgaandonatie.nl: gericht op het algemeen publiek en patiënten. Focus op het geven van betrouwbare, toegankelijke en begrijpelijke voorlichting op B1-niveau; tevens de landingsplek van publiekscampagnes. De omvang van de content moest vergelijkbaar blijven met de bestaande site, maar zou een nieuwe en logische indeling op basis van inhoudelijke thema’s moeten krijgen.
  2. Transplantatiestichting.nl: gericht op de zorgprofessionals en andere stakeholders. Hier laat de NTS zien wie zij als organisatie is (corporate branding). Ook is dit platform belangrijk om professionals te ondersteunen, verbinden en inspireren in hun werk. De NTS zorgt ervoor dat tools, richtlijnen en protocollen goed vindbaar zijn voor het uitvoeren van het werk. Daarnaast biedt de NTS hier nieuws, verdieping van kennis, actuele cijfers, trends en inspirerende verhalen om de keten te verbinden.

De websites moesten zowel technisch als op content worden beheerd binnen een nieuw, gebruiksvriendelijk CMS, waarbij belangrijk was dat dit toekomstbestendig zou zijn en hetzelfde was voor beide websites. Beide sites dienden vanuit hetzelfde CMS te worden beheerd. Daarnaast moesten beide websites voldoen aan de NTS-huisstijl, maar zij kenden wel ieder hun eigen identiteit, zodat ze van elkaar moesten kunnen worden onderscheiden.

De NTS wilde daarnaast aantoonbaar een organisatie zijn die een goede informatiebeveiliging heeft. In gesprekken over nieuwe trajecten/projecten vormde informatiebeveiliging een vast gesprekspunt met aanbieders/leveranciers. De NTS is namelijk NEN-7510-gecertificeerd en is tevens al meerdere jaren ISO-9001-gecertificeerd.

Uitgangspunten

Emtio heeft voor NTS een aantal uitgangspunten verwoord die de kern van de functionele behoeftestellingen vormden:

  • Organisatie-uitgangspunten
  • Cloud-uitgangspunten
  • Functionele uitgangspunten
  • Security-uitgangspunten
  • Implementatie-uitgangspunten
  • Beheer-uitgangspunten

Gehanteerd gunningsmodel

De leveranciers die een offerte konden indienen moesten vier categorieën kwaliteitsdocumenten indienen:

  1. Oplossingsvoorstel
  2. Transitieplan
  3. Beantwoording wensen m.b.t. Service Level Agreement (SLA)
  4. Kansendossier

Daarnaast moest een ‘all-in’ totaalprijs worden aangeboden, verdeeld in eenmalige en periodieke kosten.

Aanbestedingsprocedure

Op advies van Emtio is de aanbesteding door middel van een Europese ‘mededingingsprocedure met onderhandelingen’ doorlopen.

Werkzaamheden Emtio

  • Opstellen/penvoering bij alle aanbestedingsdocumenten
  • Opstellen project- en exploitatieovereenkomst
  • Opstellen prijsuitvraag
  • Procesbegeleiding beoordeling
  • Opstellen extern gerichte brieven met gunningsbesluit

Planning

De aanbesteding is geheel conform de planning doorlopen:

Datum Mijlpaal
19 juli 2024 Aankondiging op TenderNed
3 september 2024 Deadline aanmeldingen
16 september 2024 Verzending beschrijvend document
17 oktober 2024 Deadline indienen voorlopige offertes
11 november 2024 Verduidelijkingsgesprekken
21 november 2024 Deadline indienen definitieve offertes
29 november 2024 Voorlopig gunningsbesluit
20 december 2024 Definitieve gunning

De aanbestedingsprocedure is succesvol afgerond met de gunning van de opdracht aan Dutch@ B.V. (Linku B.V.)

Kwalitatieve inzet vanuit Emtio

De werkzaamheden namens Emtio zijn uitgevoerd door Joop Schuilenburg en Sander de Ruijter. Meer over Emtio.